Jedna sedmina maturity je za mnou

2. května 2012 v 18:33 | Livien |  Jak plynou dny
Tak jako asi dalších sto tisíc maturantů jsem i já dneska psala státní písemnou část maturity z češtiny a mám z toho dost smíšené pocity. Nebojím se, že bych jí neudělala (snad to tímhle teda nezakřiknu), ale s jedničkou rozhodně počítat nemusím (a to jsem si jí taak přála).

Musím uznat, že mnohá pravidla jsme měli lepší než maturanti z loňska. Během testů jsme mohli jíst i pít, ale tašky se musely na začátku odložit a stejně tak prokázání občanským průkazem zůstalo. Co mi ovšem nejde do hlavy, byl ten didaktický test. Když pominu, že na gramatiku tam byly asi tři otázky, mohli jste narazit i na otázku dějepisnou ve stylu: "V kterém roce se stala tato událost." Stejně tak otázku zeměpisnou aala: "Měly země Beneluxu větší úmrtnost na silnicích než země východního bloku?" To vše jste vyčítali z grafu, pod kterým bylo vyjmenováno něco kolem patnácti různých zemí. Některé otázky vyloženě stupidní a některé, tradičně, absolutně nejednoznačné. Nasekala jsem tam hloupé chyby a docela mě to mrzí. Šedesát minut na vypracování bylo, myslím, úplně adekvátní a dalo se to krásně stíhat ještě tak se třemi kontrolami.


Ze slohové části mám pocit rozhodně lepší. Každý student dostal na lavici na
deset témat, ze kterých si mohl vybírat a myslím si, že byl výběr hodně široký. Od vyprávění, přes úvahu, reportáž i pracovní postup a obyčejný popis. Bohužel si nepamatuju přesná zadání, protože jsem šla pouze po útvarech, a až pak jsem zkoumala, co pod to vlastně spadá za téma. Nakonec jsem (ooo jak tradičně) sklouzla k úvaze na téma: "Jak poznáte, že vás mají rodiče rádi." Na výběr tématu měl maturant přesně 25 minut, ale s rozdílem loňska jste si mohli psát poznámky na papír zvlášť, což mi hodně pomohlo. Stihla jsem si načmárat hrubou kostru celého slohu se spoustou škrtanců a přepisů a během té hodinky už jsem to jen krasopisně přepisovala. Hlavně z důvodu, že se práce skenují a posílají ke kontrole někomu úplně jinému. (Moc prosím, prosím, ať ten můj hodnotitel nemá na stole tak na tři sta prací a má dobrou náladu. :D) Jakmile je totiž vaše práce označena jako nečitelná, máte smůlu a samozřejmě - co člověk, to názor a vkus. Pro mě by rozhodně oprava na vlastní škole byla výhra, takže tu jsem na to vcelku zvědavá.

Jsem vděčná za ty čtyři dny volna, které mě čekají a pak hurá na státní němčinu. Nee, nebojím se, ale panickou hrůzu z ní teda mám. :D
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Anketa

A koloběžka je stejně nejlepší...

Přesně!

Komentáře

1 Elis Elis | Web | 2. května 2012 v 18:47 | Reagovat

přítel a kamarádka taky dnes maturovali :) Přítelovi to přišlo lehké a kamarádka nadávala právě v tom didakťáku na ty dvě otázky o kterých ses zmínila a nebyla moc spokojená s tématy na slohovku a nakonec i ona a i přítel si vybrali zadání číslo 1 a to vypravování jak jsem se stal pověrčivým :)

2 Livien Livien | E-mail | Web | 2. května 2012 v 18:49 | Reagovat

[1]: Stejně jak pročítám tak na netu, názory jsou na to rozhodně hodně různorodé. Někomu to přišlo těžké, někomu vůbec. :D No jsem zvědavá na ty výsledky.

3 Camellia Camellia | Web | 2. května 2012 v 18:53 | Reagovat

Mě to třeba přišlo celkem v pohodě. Ale zrovna ty dvě otázky, co zmiňuješ, ty mě dorazily absolutně. Co to jako je???
A ještě ta s těmi jmény a jejich pořadí... To taky moc s češtinou společného nemělo

4 Iris Iris | Web | 2. května 2012 v 19:11 | Reagovat

tak ti přeji, ať je to za 2, to by bylo taky krásný
ale ta otázka o té úmrtnosti mně dostala!!!!

5 Iris Iris | Web | 2. května 2012 v 19:11 | Reagovat

P.S. ta kresba je nádherná

6 Livien Livien | E-mail | Web | 2. května 2012 v 19:16 | Reagovat

[3]: Souhlasím s tím, že těžkej test si představuju jinak. O to víc mě mrzí ty hloupé chybky. :D

[4]: Děkuju moc, kéž by mi to tak vyšlo. Jinak taky jsem se u toho občas i posmála. :D Hned šlo člověku to luštění o trochu líp. :D

7 Petra Petra | E-mail | 2. května 2012 v 19:52 | Reagovat

Dneska jsem taky maturovala. Vybrala jsem si stejné téma, jako ty a jako většina spolužáků. Když jsme se bavili po písemce, měli takový prapodivný pocity z toho, že jsme měli(nevím jak to bylo přesně napsané, vycházet z textu). Tak nevím snad to bude dobré, ale nepsala jsem nějak konkrétně o tom, co tam říkali ty děti. Ty jsi to tam zmiňovala nějak?

8 David David | 2. května 2012 v 20:06 | Reagovat

Já psal to samé a taky to nezmiňoval....nezbývá než doufat :D.

9 Lukas Lukas | 2. května 2012 v 20:09 | Reagovat

Také mám stejnou otázku jako kolegyně o komentář výše, vybral jsem si stejné téma úvahy a vůbec jsem se nedržel vět(resp. odpovědí)dětí, což jsem asi měl.

10 Delorah Delorah | Web | 2. května 2012 v 20:23 | Reagovat

Maturitama se zatim naštěstí nemusim moc zabejvat, ale držim palce. A ty tvoje geniální obrázky mě jednou zabijou :D

11 ... ... | 2. května 2012 v 20:24 | Reagovat

Lukáši, já nějak "doufám", že ne. Mohl to být základ, ale podle mého názoru v úvaze není třeba popisovat jednotlivé postavy ve výchozím textu. To by se pak podle mého názoru taky zatracovala kreativita a znaky úvahy, když bychom měli popisovat nápady v úryvku. Možná to snad sloužilo pro bližší navození situace (kéž by)...Ale jsem zaujatý, mám podobný problém (myslím ale jako velké procento lidí :)).

Nikdo nikdy nebyl schopen specifikovat, jak hodně je nutné se čeho držet. A na dotaz dohlížejícímu od Cermatu u maturity bylo odpovězeno, že by to tak striktní být nemělo a pokud ví, tak by měla být zachována hl. myšlenka. (takže bych se šel hádat xD)

12 Lukas Lukas | 2. května 2012 v 20:37 | Reagovat

Díky za odpověď, která vkládá přece jen trochu nadějí:) přestože tomu moc nevěřím, no uvidíme. Zítra angličtina, konečně si jdu zkusit pár testů:D

13 Lukas Lukas | 2. května 2012 v 20:42 | Reagovat

Ta státní maturita je hrozná fraška...

14 Livien Livien | E-mail | Web | 2. května 2012 v 21:07 | Reagovat

Tak abych vám všem odpověděla. Já jsem to tam zmínila, ale jen v jednom odstavci. Začala jsem tak nějak ve stylu, že dětské oči se od těch dospělých vcelku liší - tam přišla citace toho úryvku a pak už jsem jela po svém. Každopádně souhlasím s tím, že to asi tak striktní nebude. Kamarádka se obává toho samého co vy.

[13]: Každopádě úúplný souhlas. Je to vcelku komedie. Ale tak jednou za život a ahoj, doufám. :D

15 Livien Livien | E-mail | Web | 2. května 2012 v 21:08 | Reagovat

[12]: A zítra držím palce. ;) Fakt jsem vděčná za ten oddych. :)

16 Enelya Enelya | Web | 2. května 2012 v 22:06 | Reagovat

No mě teda ta dějepisná otázka s tím rokem docela zarazila a přemýšlela jsem, jestli to myslí vážně. Jak to mám ksakru vědět? xD No ale jinak pocity z toho mám docela dobré, ale jednoduché bych tomu zrovna neříkala, chtělo to hodně se soustředit a hodně věcí bylo nejednoznačných.. Ale zase témata slohovky se mi docela líbila, šla jsem tam s tím napsat vyprávění nebo úvahu a jiné zadání jsem si ani nečetla. Vybrala jsem si hned první x)
Ty maturuješ státně z němčiny? xO Páni, máš můj velký obdiv. To si z naší školy nikdo nezvolil. Já jdu v pátek na matiku.

17 Sušenka Sušenka | E-mail | Web | 3. května 2012 v 9:50 | Reagovat

Tak to bylo docela lehký... :) doufám, že to bude tak "lehký" i za čtyři roky :)
jseš šikula :)

18 Livien Livien | E-mail | Web | 3. května 2012 v 10:35 | Reagovat

[16]: Taky jsem hodně váhala, jestli si nevzít to první a v závěru mě to docela mrzelo, protože to bylo taky super téma. Tak uvidíme no, 15. května by měly být zvěřejněny výsledky této části.

[17]: Něco lehké naprosto, něco vůbec. :) A je pravda, že hodně se tento názor odvíjel od školy, kam daný maturant chodí. :)

19 Dragell Dragell | Web | 3. května 2012 v 13:31 | Reagovat

S tou něminou držím palce, já z ájiny prolezla taktak :D

Jinak hotovo, článek u mě, jestli tam je nějaká chybka ohledně popisu, tak prosím raději napsat zvlášť do komentu, abych mohla opravit a koment smazat, děkuji :)

20 Kvakva Kvakva | Web | 3. května 2012 v 19:40 | Reagovat

no jo, aj ja som si hovorila že z eseje jednotku mať nebudem-a bum! ako jediná z triedy xD od šťastia som skoro vyskočila z okna....každopádne ti prajem čo najlepší výsledok a hlavne vám maturantom dakujem že vdaka vám sa nemusíme počas maturít učiť :P

21 Mája Mája | 4. května 2012 v 8:45 | Reagovat

Ahoj, také jsem psala ve středu státní maturitu a vybrala jsem si útvar 8, tam ten výchozí text byl takový divný... jsem se ho nedržela, je to hrubá chyba? Nebo to tam bylo napsané jen pro inspiraci?
Děkuji.

22 Livien Livien | E-mail | Web | 4. května 2012 v 12:00 | Reagovat

[21]: To právě nikdo moc neví. Asi se budeme muset nechat překvapit. Myslím si, že to za tak obrovskou chybu považované nebude. Každý si ovšem pod "vycházejte z úryvku" představí něco jiného, takže je to hodně subjektivní, řekla bych.

23 Martin Martin | Web | 4. května 2012 v 15:42 | Reagovat

Dle toho jak píšeš svůj blog soudím, že rozhodně to dopadne dobře. Ale dost mě zaujalo, že některé otázky byly nejednoznačné. Pokud vím, tak by se na maturitách rozhodně objevovat neměly. Říkala nám to i naše češtinářka, že se to někdy stává, ale prý málokdy. Sama nám na testy žádné podobné nejednoznačné otázky nedávala. Co se týče slohu, myslím, že budeš mít zaslouženou jedničku, jelikož píšeš poutavě i tady, takže to by mělo být bez problémů :) Samozřejmě držím palce i s nastávající Němčinou :)

24 Livien Livien | E-mail | Web | 4. května 2012 v 15:56 | Reagovat

[23]: Je to potíž. Dnedka jsem už objevila naše maturitní zadání na netu a je pravda, že doma mi to přišlo opět jako brnkačka. Myslím, že velkou roli sehrála opět slečna Nervozita. :))

25 Lily Infinity Lily Infinity | Web | 5. května 2012 v 8:34 | Reagovat

Hele, tak snad to bude dobrý. Deset témat na výběr slohovky mi možná přijde až moc (ostatně jako divadelnice se nejlíp cítím s jedním daným tématem bez možnosti výběru.. :D), ale asi je to podle měřítka skromnosti.

Jo a ty obecný otázky jsem fakt mírně nepobrala. "Měly země Beneluxu větší úmrtnost na silnicích než země východního bloku?" - souvisí to snad nějak s češtinou, odkdy se v jazycích učí grafy? Mno, co už. Hlavně abys to zvládla.))  :D

26 Martin Martin | Web | 5. května 2012 v 8:34 | Reagovat

[24]: Áha... nervozita je těžký protivník, ale snad to dopadne výborně, nebo alespoň chvalitebně :)

27 Kejtý Kejtý | Web | 9. května 2012 v 20:05 | Reagovat

Maturita z češtiny zkrátka není o češtině. Což vlastně ani nevím jestli mě štve nebo ne. Češtinu by měl zvládnout každý student na střední, který se dopracocal do 4. ročníku. Alespoň na čtyři. Je to jen a pouze všeobecný přehlede. Pokud pominu těch pár gramatických otázek. Proč neudělají všeobecný přehled jako zvlášť maturitní přehled a potom by jsme se mohli zabývat v češtině tím čím by jsme měli. :)

28 Livien Livien | Web | 9. května 2012 v 21:11 | Reagovat

[27]: Naprosto s Tebou souhlasím. V jednom ohledu je ta státní maturita dobrá - má to být shrnutí, co by každá škola bez ohledu na zaměření měla zvládnout (konkrétně, jde-li o tu češtinu). Pokud se má testovat i ona již tisíckrát zmiňovaná čtenářská gramotnost, asi by na to měl být udělaný test zvlášť, tohle rozhodně o češtině nebylo.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama